Thursday, November 09, 2006

راديو المدونة الجديد Radio Blog

نعلن افتتاح راديو المدونة الجديد رسميا ... ولمن يتساءل عن كنه هذا الراديو اقول له هو ذلك الشىء الرمادى على يسار الصفحة .. المستطيل الغامق تحت الساعة الراقصة ..ينقسم هذا الراديو او بالاحرى الجوك بوكس الى ثلاثة اقسام تحوى مختارات متنوعة جدا من مكتبتى الصوتية - سيتم زيادتها دوريا- وللاسف حرصت على ان اختار ما يمثلنى ويصور اغلب الحالات النفسية التى امر بها .. والذى ليس بالضرورة يناسب اذواق مرتادى المدونة ضيوفى الاعزاء . فالمدونة على اية حال تعبر عن رأى صاحبها وحالته النفس مزاجية وربما هذا هو ماجذب لمدونتى المتواضعة بعض من اساتذة ومحترفى التحليل
بكافة انواعه فربما رءوا انى امثل حالة جديرة بالدراسة وجعلوا منى
Case Study
لذلك قررت ان اساعدهم اكثر -او احيرهم !!- بوضع هذه التنويعات الغريبة من الاغانى فى مكان واحد :o)
والراديو او مشغل الاغانى يحوى ثلاثة اقسام كما ذكرت .. الاول منها يشمل مقطوعات موسيقية من جنرز مختلفة والمقطوعة الاولى هى ما يتم تشغليها اتوماتيكيا بعد ان تنتهى قائمة الاصوات المتاحة من التحميل وهذا قد يستغرق عدة ثوانى .. وبعد انتهاء المقطوعة الاولى ينتقل الراديو للمقطوعة التالية وهكذا حتى يصل لآخر مقطوعة او ملف صوتى فى هذا القسم ثم يبدأ فى الاعادة من جديد ... وبالطبع لو اردت ان تختار ما يعجبك فيمكنك الضغط على اسم الملف ليتم تشغيله بغض النظر عن ترتيبه او قسمه .. اما القسم الثانى للاصوات العربية ولن اقول الاغانى حتى لا احصره فى نطاق اضيق مما يحتويه ,, واخيرا القسم الثالث ويحوى الاغانى الاجنبية
عموما .. انا لا ازال فى مرحلة الاضافة والتعديل حتى اننى لم اضف بعد ايا من الاصوات التى ذكرتها فى بروفايلى اللهم الا اغنية واحدة للورينا مكنت صديقتى الكئيبة الجميلة

14 Comments:

Dananeer said...

فكره حلوه انا عجبتنى حاجات

Malek said...

يا جدع انت مش محتاج تحليل انت محصلتش
بجد كتابة مشمعقولة وحتى وانت بتفتح نفق شبرا ولا كوبري شبلنجة ولا مهرجان ميت الحارون الدولي لرسوم الاطفال العجزة ولا المسابقة الدولية من الوليات المتحدة للضرب ع الجيوب
بتعمل حاجات جميلة
ودمك خفيف
ومحدش ياعم بيحلل فيك ولا يجرؤ حد يعمل كده
احنا فعلا معجبين جدا باللي بتكتبه ع الاقل انا ووليد ود.ص.ش
تحياتي
اسامة
يار يت تبص على القصتين الاخرانيين عند مالك فيهم حاجة يا ريت تقولي رأيك فيها
واخيرا عايز اخد رأيك في حاجة
تفتكر بوست فلسفي من حين لآخر يبقى مقبول؟؟؟
شكرا على التفسير بتاع الايميول
انا حجيب كمبيوتر تاني للبيت والشغل مفيش مشكلة

u3m said...

دنانير
شكرا لمرورك
وانا مبسوط ان فى حاجات عجبتك :o)

u3m said...

دكتورنا الكبير د.اسامة

مهرجان ميت الحارون الدولى لرسوم الاطفال العجزة :o)
افتقد المشاركة فى فعاليات هذا المهرجان الفنى العظيم بعد ان اختفى الاطفال العجزة من مصر تماما لسبب مجهول .. واكتر حاجة مفتقدها فيه هى علب البسطة وعصير ادفينا اللى كانوا بيوزعوها علينا فى نص الفرح .. قصدى المهرجان.

يارب تلاقى حاجة تعجبك فى الراديو اللى انا حطيته

على فكرة انا قرأت آخر قصة عند مالك وعلقت عليها .. لكن القصة السابقة بعنوان خالى السفلى واللى قريتها من فترة اول ما تحطت
لكن مش عارف اعلق عليها !!
يمكن عشان مش عارف النداهة ندهت مين بالظبط الولد الصغير اللى هو الراوى ولا الام ولا الخال ؟

اما سؤال البوست الفلسفى فحضرتك بتقصد انهى مدونة بالظبط ؟ الاولى ام الثانية ؟
لو كانت الاولى كما اظن .. يبقى طبيعى جدا ..خصوصا وان الواحد بيدخل للمدونة علشان عاوز يقرأ اللى صاحب المدونة عاوز يقوله بغض النظر عن الموضوع المكتوب .. واذا كان القارىء مش فى المود المناسب تبقى دى مشكلته مش مشكلة الكاتب .. وبعدين متنساش يا دكتور ان احنا هنا فى مصر بنتبع نظرية "كله عند العرب صابون" وبنفقد القدرة على التمييز بين الفلسفة والتجريد و التحليلات بانواعها . لكن بنحس بعد القراءة اننا اتعلمنا حاجة جديدة وشغلنا مخنا شوية وده بيخلينا مبسوطين !!
حضرتك تكره اننا نبقى مبسوطين ؟؟

Ossama said...

الحقيقة يا ايماتيور الحاجات كلها حلوة يا ريت تحط كمان طلع الليل
ولو امكن عيد ميلاد ابو الفصاد
حتلاقيهم في سماعي
الف شكر على الشرح بتاع الايميول مرة تانية
طبعا المدونة المقصودة هي اسامة
مالك للفن فقط
الحواديت بتاعة منير قربت تخلص
وحبدء في نشر مجموعة حكايات التجوال لايفالد فليسار الكاتب السلوفيني الكبير ومن ترجمتي

القصة المقصودة جديدة وكمان قصة الخال المخطوف الغلط مني بس انا صلحته يار يت تبص فيها وتقول لي رأيك يا جميل
على فكرة انا حسمع كلامك واهديك البوست الجاي
انت وشريف ومحمد طارق
او ابن عبد العزيز و زنجي
ولو الناس ضربتني بالطماطم حلمها وابعتها لك تبيعها في سوق الحضرة

Anonymous said...

Since most of the collection is western, so let's say it in English and only two words can express it easily: "Very UNIQUE"

u3m said...

قصدك يا دكتور ان الراديو طفولى الطابع حبتين ؟ عموما دى حاجة كويسة بالنسبة لى .. انا طفل .. طفل عجوز .. بس طفل .. ..هو حد لاقى !!
انا معرفش اغنية اسمها طلع الليل .. يكونش قصدك على "ذهب الليل"؟ هى عندى بالفعل وكنت هاحطها بس اسلامى بعتتلى اغنية ماما زمانها جاية فقلت احطها الاول واشوف ردود الافعال ايه.
بالنسبة لموضوع الايميول .. فالعفو يا دكتور هو انا عملت ايه ؟ انا بعت لينكات فقط .. عموما انا موجود ان شاء فى مرحلة الاعداد والتنزيل لو احتجت اى سؤال.
وبخصوص مدونة مالك فبالرغم من انى هافتقد جدا كتابات الاستاذ منير عتيبة الا انى متشوق جدا لقراءة الاعمال اللى حضرتك اخترت تترجمها.
هاروح دلوقتى اقرأ قصة الخال المخطوف بتركيز اكتر
اما بخصوص الطماطم فبرغم انى مستبعد الموضوع ده تماما ..الا انى برضه مطمئن لسبب آخر .. الناس هنا مش لاقية حاجة تاكلها .. فمش معقول لما تلاقى طماطم هترميها كده بالساهل .. على اي حال .. حبايبى فى الوكالة وسوق الحضرة كتير
:o)

u3m said...

علا
It seems u missed the Arabic songs section ..
Anyway .. The word "unique" goes both ways !! so is this good or bad ??

Anonymous said...

لا يا فندم، باد ايه؟ روعة طبعا، و على فكرة انا سمعت العربي كله و ينطبق عليه نفس الكلمتين. و في حاجة كمان مش هاتصدقها قلتها لإسلامي من دقايق و هي اني بعد ما عملت موضوع في قهوة كتكوت عن الشتا - زي عادتي كل سنة - كنت باحضر مداخلة عن تأثير أغنية الشتا بتاعة منير علية و ازاي كل شتا بافتكر الفيديو كليب بتاعها و انها بتفكرني بكذا و كذا.. يعني موضوع طويل، انما اللي حصل هو اني و انا بافكر في الأغنية دي بالتحديد، بابص لقيتها ضمن الكوليكشن العربي بتاعتك.. و يا محاسن الصوداف :)

Ossama said...

يا جدع متقولنيش
انا فعلا بحب ذهب الليل وابو الفصاد وعندي وبسمعهم
طفولي ولا مش طفولي
انت حتعملي فيها المفكر الكبير عبده البطليوسي؟؟ في برنامج
لو كنت المسؤول يا متوول
تقديم شرشر هانم عبده
على فكرة شرشر ده لقبها اسمها هانم
انا آسف على اسم الغنوة
كنت عايز اكتب طلع الفجر وذهب الليل
فدخلت الحاجات في بعض
معلش الزهايمر بقى
مانا عجوز
كويس انك قلت لي انك محضرتش مهرجان ميت الحارون الدولي لرسوم الاطفال العجزة لانه متعملش اصلي كنت فعلا عايز اعرف ايه سبب عدم عمايله
هل لان كل الاطفال العجزة متأجرين دلوقتي ومعندهمش وقت للابداع
ولا لاختفاء العجز اصلا؟؟؟من مصر

مش ممكن يا ايماتيور مدونة من اجمل المدونات ع الشبكة العنكبوتية المنيلة بستين نيلة
شريف رد عليك عند مالك على فكرة

Yomna Kamel said...

I just love your blog.. You have a wonderful collection of Egyptian songs. They take me back to some golden days. I miss Egypt.

Yomna
www.dark-cities.blogspot.com

u3m said...

yomna
I'm glad u liked some of my audio files .. if u want more from where these ones came from you can visit these forums
www.sawari.com
www.zeryab.com

Thank you for stopping by

Anonymous said...

بخصوص راديو المدونه بجد انت كلك ذوق واختياراتك رائعه

L.G. said...

أشكرك
بجد :)